Через шість років після офіційного запуску залізничних вантажних перевезень було відкрито Мармарейський тунель, який з’єднує європейську та азіатську частину Туреччини. Як результат, контейнери з Китаю до Європи міг би швидше доставити товари з Китаю в Європу через так званий Середній коридор, який проходить через Казахстан, Азербайджан, Грузію та Туреччину. На маршруті є два інших відділення через Румунію та Україну!!! Усі маршрути Середнього коридору обходять Росію і таким чином створюють нові можливості для вантажовідправників та експедиторів.
Мармарейський тунель розташований під протокою Босфор, вузьким каналом, який розділяє Стамбул і є природним кордоном між Європою та Азією. Він має важливе значення не лише для Туреччини, але для всієї транєвразійської сухопутної логістики. Шість років з моменту відкриття в кінці жовтня 2013 року залізничний тунель був доступний лише для пасажирських поїздів, що курсують між різними сторонами Стамбула.
Нова віхаТунель відкритий для залізничних вантажних перевезень з середини жовтня цього року, коли перший вантажний поїзд із 42 контейнерами проїхав через нього по дорозі з китайського міста Сіань до столиці Чехії Праги. Цю доставку організували ADY Container, дочірня компанія Азербайджанських залізниць, та Китайська міжнародна логістика Xian Continental Bridge разом зі своїми партнерами з Казахстану, Грузії та Туреччини.
Вищезгадана подорож поставила нову віху для Середнього коридору. Включивши Мармарейський тунель, цей маршрут став набагато менш складним, оскільки він ліквідував одну з двох морських ніг. Раніше коридор включав дві поромні служби на Каспійському і Мармарейському морях.
Зі Стамбулу контейнери можна легко перевозити в різні європейські країни. На решті частини Каспійського моря розміщена поромна лінія між Баку в Азербайджані та казахстанськими портами Актау та Курик. Це доступно для одиночних контейнерів та залізничних вагонів, завантажених контейнерами. Це дозволяє логістичним компаніям уникати додаткових операцій з перевалки та врешті-решт скоротити час доставки.
Чорноморські лініїМаршрут через Туреччину та Мармарейський тунель — не єдиний маршрут у межах Середнього коридору. У нього є ще дві гілки, які все ще потребують паромного сполучення на Чорному морі. Перша гілка курсує від грузинського порту Батумі до румунського порту Констанца. 22 жовтня ACSC Logistics, дочірня компанія Азербайджанського Каспійського судноплавства, GR Logistics & Terminals (Грузія) та Grampet Group (Румунія), підписали угоду про запуск сервісного паромного порту між двома згаданими портами. Це дозволить компаніям встановити стійку і зручну ногу в коридорі.
Інша чорноморська гілка Середнього коридору йде на північний захід до України. У січні 2016 року контейнерний потяг з морського порту Чорноморськ до казахстанської залізничної станції Достик на китайському кордоні здійснив пробну поїздку. Проїхати всю відстань було потрібно 16 днів, включаючи два поромні сполучення: одне між Чорноморськом та Батумі, інше між Баку та Актау.
Маршрут Польща — КитайЦя остання галузь є дуже цікавою для польського залізничного вантажоперевезення PKP LHS. За цим маршрутом компанія має намір запустити нові сполучення з Польщі до Китаю та Ірану, використовуючи залізницю широкої колії в південній частині країни. У 2018 році PKP LHS вже здійснив тестові пробіги до Китаю та Ірану за допомогою Середнього коридору.
Однак подальшому розвитку маршруту через Україну перешкоджає тривала проблема з двома державними паромами Героя Шипки та Героя Плевного, якими керує Українська залізниця (УЗ). З 2016 року вони простоюють. По-перше, вони вимагали проведення робіт з технічного обслуговування. Тепер уряд повинен вирішити своє майбутнє: залишитися під контролем Української залізниці або передати їх іншій державній компанії. У 2000-2015 роках обидва кораблі були передані в оренду приватній українській пароплавній компанії UkrFerry, яка надає поромні послуги в Чорному морі.
Мультимодальні транспортні маршрутиСередній коридор раніше був відомий як Транскаспійський міжнародний транспортний шлях. У 2014 році коридор запропонували сім логістичних компаній з Казахстану (Казахстанські залізниці та морський порт Актау), Азербайджану (Азербайджанські залізниці, Баківський морський порт та Азербайджанське каспійське мореплавство) та Грузії (Грузинська залізниця та Батумський морський порт).
На початковому етапі учасники мали намір розробити мультимодальні транспортні маршрути між відповідними країнами, особливо в напрямку від Казахстану до морських портів Грузії. Пізніше до Середнього коридору приєдналися інші країни, такі як Україна, Румунія, Туреччина, Польща. Як результат, це відкрило нові можливості для перевезення вантажів з Китаю в Європу.
Mykola Zasiadko is editor of online trade magazines RailTech.com and RailFreight.com.
___________